Maar liefst 2401 handtekeningen tegen een Zuidoostroute door het natuurgebied bij Castricum.

Petitie ‘ZuidoostrouteNee’ aangeboden aan burgemeester Toon Mans

CASTRICUM. Maar liefst 2401 personen ondertekenden de petitie ZuidoostrouteNEE. Vanmiddag werd deze lijst met handtekeningen aangeboden aan burgemeester Toon Mans. Dat gebeurde op een mooie locatie aan het Buitendijkspad. De wind was daarbij enigszins een spelbreker: de camera van NHNieuws werd kort voor de plechtigheid met statief en al omver geblazen: stuk.

Bij de plechtigheid hield Hans Maarten Parigger, woordvoerder van ZuidoostrouteNEE, een mooi betoog. Dankzij zijn markante stevige stemgeluid was dat ondanks de wind goed te volgen. Hij benadrukte hoe mooi het gebied is – daar hoort geen autoweg. Bovendien is een randweg het geen adequate oplossing van het probleem op de overweg en maak je wel nieuwe problemen, zoals een veel te drukke Smeetslaan. Terwijl er een alternatief is: het Leefbaar verkeersplan van de Fietsersbond.

Lees ook de berichtgeving hierover in de media: link naar NHNieuws en link naar een bericht in het Noordhollands Dagblad

 

Onder de foto’s: fragmenten uit het betoog van Hans Maarten Parigger.

Fragmenten uit het betoog van Parigger:

In het hart van het gebied

Het is niet geheel toevallig dat we deze plaats hebben uitgekozen om in jouw persoon aan Raad en College van Castricum onze handtekeningen aan te bieden. Omdat we hier in het hart staan van het gebied dat we zo graag willen behouden: veilig, groen en ongerept. Kijk om je heen en je begrijpt waarom hier dagelijks zoveel mensen uit heel Castricum en omgeving recreeren:  fietsend, skatend , wandelend , joggend, en  vogelend ( in de nette betekenis van het woord). En waarom hier dagelijks duizenden scholieren rustig en veilig Castricum binnenfietsen.

Zie je daar het Hendriksveld, een prachtig park, nog niet zo lang geleden aangelegd met steun van de provincie. En hier voor ons de Hooge Weide, een uniek vogelbroedgebied voor oa  Kievit, Grutto, Scholekster en Plevier. Er zijn er steeds minder in Nederland, maar hier in deze groene oase gedijen ze nog.  Een bloemenparadijs ook, met een grote soortenrijkdom. Een gebied dat deel uitmaakt van het Oer-IJ, de binnendelta van de Noordelijke Rijn die hier ooit in zee uitmondde.

En daar de trotse boerderij Cronenburg, een provinciaal archeologisch monument. En nog iets verder de Oosterbuurt, met zijn karakteristieke heggenlandschap. Ooit maakte het samen met het daar gelegen buurtschap Heemstede deel uit  van de oorsprong van Castricum. Een prachtig gebied , zo bijzonder dat we het moeten koesteren. Een gebied waar wij van houden.

Waar alle Castricummers van houden.”

Bezorgd

“Bezorgd  zijn we , omdat er ondanks de ontegenzeggelijke schoonheid mensen zijn die vinden dat een randweg hier wel zou passen. Die vinden dat het prima is om in deze tijd nog gezonde en schone lucht op te offeren, als je daardoor een minuut sneller thuis bent.

Bezorgd omdat we zeker weten dat de randweg en de aansluiting daarop hier bij de CF Smeetslaan zullen leiden tot onveilige verkeerssituaties voor velen. Bijvoorbeeld omdat er een racebaan komt pal langs de grootste school voor basisonderwijs en een verzorgingshuis.

Laat het duidelijk zijn: ook wij zien dat er problemen zijn bij de spoorwegovergang van de Beverwijkerstraatweg. Problemen die kunnen worden samengevat onder de noemer: Veiligheid en Doorstroming. Maar geen enkele randweg, niet hier ,maar ook niet elders, lost deze problemen adequaat op.

Sterker nog, een randweg zal extra verkeer aantrekken, met nog meer onveilige verkeerssituaties en  vervuiling als gevolg.”

Oplossing

“We zijn niet tegen verandering, we zijn voor goede verandering! We zijn voor verandering op de plaats waar het probleem ligt: bij de spoorwegovergang.

“De Fietserbond speelt een belangrijke rol bij het zoeken naar een oplossing, met haar Leefbaar Verkeersplan. Niet door meer asfalt, maar door een beter gebruik daarvan. Door een betere scheiding van snel en langzaam verkeer, door gedoseerd wegen autoluw te maken, door snelverkeer meer gebruik te laten maken van de al bestaande randweg, de A22, de A9 en de  N 203, en door het terugdringen van sluipverkeer.”

Website van ZuidoostrouteNEE:  www.zuidoostroutenee.nl

Categorieën

Alex van der Leest

Secretaris Fietsersbond Castricum

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *