Direct naar inhoud
Fietsersbond Castricum

Uitslag enquête fietspad langs P+R en station.

Gepubliceerd op:

We stelden de lezers van de nieuwsbrief de afgelopen maand een paar vragen over een mogelijk fietspad langs station en P+R. Er kwamen 29 reacties. Hier leest u het resultaat.

Waarover gaat het ook weer?

Lees hierover via deze link ons bericht van 13 januari jl.

Frequentie en route van de fietsers.

De meeste respondenten fietsen daar redelijk vaak, gemiddeld zo’n dan 60 keer in een jaar, 7 respondenten zelfs meer dan 100x per jaar. 

Vaak (18 respondenten) ging het om fietsen langs het hele traject, tussen Kramersweg en Beverwijkerstraatweg, of (14) langs de P+R van/naar de P-fiets Westerplein.

Het Fietspad moet er komen. 

Verreweg de meeste fietsers (83%) vinden dat het fietspad er moet komen. Een duidelijke meerderheid (62%) vindt het zelfs noodzakelijk, of zeer gewenst.

Geen enkele respondent vond een fietspad echt niet nodig, maar sommigen (17%) zijn niet overtuigd van de noodzaak van een volwaardig fietspad, waarbij een deel het wel een goed idee vindt om de verharding om te wisselen, met een fietsstrook in het midden. Een kleine minderheid (7%) vindt dát zelfs onnodig, daarbij werd argument toegevoegd dat het maar weinig omfietsen is (via Puikman) – de onveiligheid speelt voor hen blijkbaar niet mee.

De opmerkingen

De respondenten konden hun eigen opmerkingen toevoegen aan de enquête. Zeventien van hen maakten daarvan gebruik. Hierbij daarvan een overzicht:

1. A.u.b. zo snel mogelijk ivm huidige onveiligheid. Onbegrijpelijk dat de gemeente zo moeilijk daarover doet!!!!!

2. Het is voldoende, en een grote verbetering, als de beide fietsstroken naar het midden van de straat worden verplaatst 

3. Het is niet alleen zeer ongemakkelijk, omdat fietspad pal langs geparkeerde auto’s zeer smal is; auto’s zijn bijv. te lang waardoor je moet uitwijken, maar ook zeer onoverzichtelijkheid en risicovol; geparkeerde auto’s staan dusdanig dat het voor de chauffeur praktisch in de blinde uitparkeren is.

4. De optie via de Puikman en ook de Kramersweg is nog ongemakkelijker; Helemaal geen fietspad en de automobilist rijdt ongeremd rakelings langs je. Verre van een fijne toegangsweg voor het sportpark.

5. Het station lijkt een eilandje te zijn in het autoverkeer, terwijl er zo veel forenzen en studenten gebruik maken van het station. De fietsverbinding aan de west- én oostkant kan veel beter!

6. Aandacht voor inrichting parkeerplekken ook in relatie tot de sportvelden, veiligere aanrijroute met de fiets nodig ( nu op wedstrijddagen heel veel auto’s in de berm)

7. Wenselijk en meer prioriteit. Ook moet er een fietspad vanaf Schoutenbosch naar Gasstraat te komen zodat je niet tegen verkeer in hoeft te rijden.

8. Ja, het is erg nodig en het moet veilig worden voor de fietsen.

9. Fietsstroken vaak geblokkeerd door grote auto’s en/ niet voldoende doorgereden auto’s, waardoor je moet uitwijken via de hobbelige koperslakkeien.

10. Het is er rommelig en weinig overzichtelijk. Dat kan beter.

11. [bij antwoord Mwoah, omwisselen verharding…]: Kleine investering levert veel fietscomfort en veiligheid. Volwassenen. Echter voor kinderen blijft dit onveilig ivm auto bewegingen…

12. De Puikman is nauwelijks om.

13. Minder focus op de auto en meer op de fiets zeer gewenst. Vreemd dat P+R nog gratis is. Een regime zoals in Beverwijk (gratis parkeren voor treinreizigers) zou goed zijn. Dat trekt uiteindelijk minder auto’s wat goed is voor de fietsers (mits voldoende stallingsruimte). 

14. Boven aan de trap staan paaltjes en het is niet duidelijk of dat op het fietspad is.

15. Nu is het wel gevaarlijk voor de fietsers en voetgangers.

16. Langs het spoor is een intuïtief logische route. De huidige situatie op de P+R vind ik onveilig voor fietsers en voetgangers. Je rijdt / loopt dicht langs auto’s, die elk moment kunnen uitparkeren fietsers en voetgangers delen dat smalle strookjes aan weerszijden, waarbij voetgangers het onderspit delven. Met de woningbouw aan de noordzijde van de route zullen de aantallen fietsers en voetgangers toenemen en t probleem groter worden. Als die rare kinderkoppen gewoon vervangen worden door een gladdere verharding en voetgangers een duidelijke eigen strook krijgen aan één kant vd weg, is t probleem in mijn ogen opgelost. Het gladde en iets versmalde rijgedeelte laten delen door fietsers en auto’s geeft meer ruimte aan de fietser dan een apart fietspad en brengt groeiruimte voor grotere aantallen fietsers in de toekomst.  Het dwingt auto’s bovendien stapvoets te rijden.

17. Ga zo door!

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen