Direct naar inhoud
Fietsersbond Castricum

Kruisingen fietsers met druk autoverkeer

Gepubliceerd op:

Gerelateerde berichten

We fristen deze week de resultaten op van de grote school enquête van 2017. Dat gaf ons de gelegenheid om in beeld te brengen hoeveel fietsers de drukke autostromen kruisen, rekening houdend met de plannen van gemeente en ProRail voor het autoverkeer.

In 2017 publiceerden we de grote schoolenquête, met de fietsintensiteiten van de middelbare scholieren tussen thuis en school. Voor een kleine update hielpen de drie scholen ons de afgelopen weken aan de postcodes (inclusief thuisadres) van de drie scholen.

Daarmee konden we tevens een indruk krijgen op de impact van allerlei plannen met autoverkeer van de gemeente en ProRail. We focussen op het gemiddeld aantal keer dat de scholieren bepaalde spoorwegovergangen of wegen met druk autoverkeer kruisen. Samengevat levert dat per dag het volgende op (afgerond op tientallen):

  1. Alle spoorkruisingen*): ca. 2.960 fietsers
  2. Smeetslaan**): ca. 3640 fietsers
  3. Zuidoostroute (gepland): ca. 4110 fietsers
  4. Beverwijkerstraatweg/Stationsweg/Mient/Ruiterweg/Kleibroek/Oranjelaan/Soomerwegh: ca. 7550 fietsers
  5. UPDATE 19 december 2021: kruisingen Groene variant: ca. 3620 fietsers
  6. UPDATE 6 feb 2022***): Kruisingen overweg Beverwijkerstraatweg: ca. 1410 fietsers (33% Bonhoeffer, 43 % Clusius, 23% JacPThijsse); daarnaast fietsen via de stationsweg langs de overweg nog eens ca. 850 *) van/naar het Bonhoeffer.

Dit gaat natuurlijk alleen om een beperkt deel van het  fietsverkeer. Er zijn duidelijk nog meer dwingende fietsstromen, zoals van/naar de sportvelden, forensenverkeer…

Merk op dat recent gemeentelijke onderzoek erg grofmazig was. Zo werd daarbij gebruik gemaakt van postcodes zonder de lettercodes. Zo gauw we eraan toe komen zullen we het gemeentelijke onderzoek reviewen.

Overigens blijft het jammer dat de gemeente nagenoeg geen bruikbare fietstellingen doet. Zelfs de pilot onlangs om de fietsstraat tot zijn recht te laten komen bleef zonder specifieke fietstelling, terwijl op ontelbaar veel plaatsen de autodrukte werd gemeten.

UPDATE 19 DECEMBER 2021: 

Er ligt een voorstel voor een groene variant. Effect is dat meer autoverkeer door Castricum gaat, en dat het spoor verplaatst wordt naar de N203. In de praktijk betekent dat:

  1. Het aantal spoorkruisingen wordt meer: nu 2670, dan 3620 keer.
  2. Meer autodrukte door het dorp, dus meer onveiligheid voor de fietsers.