FC Castricum presenteerde ons een alternatieve verkeersoplossing.

Fietsverkeer bij het komende zwembad, evaluatie van een alternatief

_DSC0777
Ingang Jan P fietsenstalling, gefotografeerd vanaf kruispunt Korte Brakersweg/Margaret Kroppenhollerlaan.
img004
Kaart 1. Autoverkeer met de alternatieve parkeerplaats

Alternatieve verkeersoplossing bij veld 5.

Als aanvulling op het bericht over de verkeersoplossingen voor het nieuwe zwembad op Noord-End, besteden we hier aandacht aan een alternatieve verkeersoplossing die ons afgelopen week werd voorgelegd.

Peter van Splunter van voetbalclub FC Castricum nodigde ons uit voor een gesprek om hun alternatief te presenteren – ook Frank Brakenhoff van Helios was daarbij als betrokkene aanwezig. Het gaat om een voorstel met een zwembad op veld vijf. Wij geven hieronder kort het voorstel weer, gevolgd door onze analyse. Wij zijn er kritisch over. Onze voorkeur blijft veld 2.

We maken gebruik van 2 kaartjes. Autoverkeer op kaartje 1, aangeleverd door FC Castricum en kaartje 2 de fietsroutes, uit het rapport van de initiatiefgroep Nieuw Zwembad (Architectenbureau Min, uit Limmen); op dit kaartje heeft de fietsersbond de (brom)fietsroutes ingetekend en enige locaties genummerd (#).

Belangrijkste kenmerken

  • Geen satelliet-parkeerplaatsje ten westen van het zwembad, maar een grote nieuwe parkeerplaats grenzend aan de N203, te benaderen door auto’s via De Bloemen, korte Brakersweg en langs de manege (zie kaartje 1). Geén aansluiting voor auto’s op de N203.
  • De zwembad-ingang aan de zuidoostzijde (kaartje 2, #4) – alwaar wellicht ook de (brom)fietsparkeervoorzieningen.
  • Een extra fietspad aansluiting op de N203 (Provinciale weg).
  • Volgens het kaartje van de initiatiefgroep (kaartje 2), zal de ingang van de Jac P Thijsse (brom)fietsstalling verplaatst worden richting zwembad-ingang (zie kaartje 2 – van #3 naar #4).
  • Op kaartje 2 zijn extra (dwars)parkeerplekken ingetekend langs traject De Bloemen/korte Brakersweg, voor de sporthal.
  • K&R, of looproutes zijn (nog) niet ingetekend

(tekst gaat verder onder het kaartje.

 

Noord End – Fietsen – initiatiefgroep – reactie Fietsersbond
Kaart 2. Fietsbewegingen met de alternatieve verkeersoplossing veld 5 – zie toelichting in de tekst.

Reactie Fietsersbond.

Voordelen van dit alternatief is de goede bereikbaarheid voor fietsers vanaf de N203. En misschien krijg je met dit alternatief minder hinder van zoekende automobilisten die heen-en-weer pendelen tussen verschillende parkeerplaatsen.

Toch zien we veel nadelen.

Ten eerste geeft het verplaatsen van de ingang van de stalling complicaties. De huidige ingang bij #3 is vooral voor ‘onderbouwers’ (die hebben daar hun plek) en zeker niet voor scooters. Door het scheiden van ingang #1 en #3 worden onder/bovenbouw goed gescheiden en scooters gaan via ingang #1. Het is natuurlijk aan de school, maar de fietsersbond raadt de verplaatsing van #3 naar #2 af. We spraken al wel over de situatie met de schoolconciërge, maar hadden geen formeel contact met de school.

Ten tweede is de winst voor fietsafstand beperkt. Fietsers komen uit alle richtingen (kaartje 2 geeft gestippeld een overzicht van de (brom)fietsroutes. Het meeste spreekt voor zich. Een paar aandachtspunten over die routes:

  • Met de verplaatste ingang van de Jac P Thijsse stalling (#3 > #4) gaan (brom)fietsers uit Limmen ongetwijfeld gebruik maken van de nieuwe fiets-aansluiting op de N203.
  • Als de stalling niet wordt verplaatst, ontstaan voor de scholieren uit Limmen twee opties: Gerbrandsven of nieuwe aansluiting. Wat de ‘winst’ van die aansluiting aanzienlijk vermindert.
  • Met introductie van stallingsingang #2 wordt een (ongewenst) fietstraject geïntroduceerd via de stalling, bijvoorbeeld van De Bloemen naar het zwembad.

Ten derde rijdt het autoverkeer naar de nieuwe parkeerplak via (1) een hoofdfietsroute en (2) langs de ingang (#1) van de fietsenstalling. Daarbij is het traject voor automobilisten van/naar de parkeerplaats lang genoeg om snelheid te willen maken. Dat maakt snelheidsremmende maatregelen onoverkomelijk. Voorts ontstaat ongetwijfeld extra autoverkeer via de Margaret Kroppenhollerlaan, een straat die ook veel door fietsers wordt gebruikt, wat het allemaal nog rommeliger en onveiliger maakt.

Omdat het (terecht) een hoofdfietsroute is, stelt de fietsersbond voor om het traject De Bloemen/korte Brakersweg om te vormen tot een hoofdfietsroute. Dat veronderstelt een autoluw traject zonder autoparkeerplekken langs het traject, zéker geen dwarsparkeren.

Kortom, de Fietsersbond blijft bij de eerder uitgesproken voorkeur voor veld 2 (zie ons bericht op de website).

 

Categorieën

Eén reactie op “Fietsverkeer bij het komende zwembad, evaluatie van een alternatief

  1. We kregen al een reactie op bovenstaand verhaal:

    Reactie: Je schrijft” En misschien krijg je met dit alternatief minder hinder van zoekende automobilisten”….De fietsers vanaf de N203 komen met dit alternatief helemaal geen auto”s tegen….dus tekst lijkt me niet goed!
    Antwoord Fietsersbond: Wel hoor. De scooters en fietsers langs De Bloemen/korte Brakersweg/M Kroppenhollerlaan krijgen er mogelijk wel meer met zoekende automobilisten te maken.

    Reactie: Bovendien zal het fietsverkeer bij de vooringang aanzienlijk verminderen omdat het fietsverkeer uit Heiloo, Limmen en Akersloot, allen de kortste weg zullen gaan nemen langs de N203 naar de achteringang.
    Antwoord Fietsersbond: Fietsers uit Limmen/Heiloo gaan wellicht via die ingang, aangevuld met bovenbouwers en scooters drommen wellicht bij de ‘achteringang’, Akersloot niet. Aan de andere kant zullen onderbouwers uit Bakkum en Castricum meer bij de ‘vooringang’ drommen. Scooters gaan zich meer spreiden over de twee ingangen.

    Reactie: Wij denken niet aan verplaatsing van de ingang van de fietsenstalling, maar een voorkant ingang en een achterkant ingang.
    Antwoord Fietsersbond: Alle ongeveer 2000 scholieren en docenten via één ingang en één uitgang? Alle scooters en fietsen? Dat lijkt ons zeer ongewenst.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *