Rustige start
Omdat we in deze coronatijd weinig forensen of reizen, beleeft de nieuwe fase van de stationsverbouwing een rustige start. Geen drukke reizigersstromen. Het perron is nu alleen te bereiken via de Stationsweg/Kramersweg opgang en via het tunneltje vanaf het Westerplein. Daar moet je als fietser rekening mee houden als je je fiets langs de Stationsweg stalt; even een stukje lopen naar het perron.
Door de weinige reizigers blijft de verkeerssituatie redelijk overzichtelijk. Toch heeft de gemeente al wel enige beperkte verkeersmaatregelen genomen. Aan de Stationswegzijde bij overweg Kramersweg/Mient/Stationsweg: de toegestane snelheid is teruggebracht naar 30 km/h en er is ter hoogte van de overweg een zebra aangebracht. Ook is het de bedoeling dat K&R alleen aan de Westerpleinzijde moet plaatsvinden (via Puikman) – niet bij de overweg!
Gelukkig zag de gemeente er vanaf om tijdelijk 2 extra bushaltes te installeren rond de Kramersweg/Stationsweg overweg. Dat zou onnodig en gevaarlijk zijn. Ook is de Fietserbond blij met de zebra bij de overweg en dat de gemeente afziet van een extra zebra een eindje verderop de stationsweg (onnodig en verwarrend). Begrijpelijk is dat de bedachte extra fietsparkeerplekken op ht Westerplein nog niet zijn geinstalleerd.
Schouw – een knelpunt
De Fietsersbond bekeek vandaag (17 april) de situatie. Een gestage stroom auto’s, redelijk druk langs Mient/Stationsweg. De snelheid van de auto’s was goed te zien op het Matrixbord. Geen enkele auto hield zich aan de 30 km/h. 100% (van de 40 auto’s) reed te hard, de meeste boven de 40 km/h. Bij het oversteken (2x) moesten auto’s serieus remmen.
Op de fiets vanaf de overweg de Kramersweg op werd ik bijna aangereden. De bestuurder reageerde boos en langdurig claxonneerde verontwaardigd. Ik legde de bestuurder uit dat de fietser vanaf de overweg van rechts kwam, en dus voorrang heeft. De bestuurder moest even nadenken, keek om zich heen en zei: “Eh, ik dacht dat hier ook haaientanden stonden, maar ik zie dat dat dat niet zo is. Je hebt gelijk.”
Tja, dit punt staat al heel lang op de knelpuntenlijst van de Fietsersbond. Wij krijgen over dit punt veel klachten “Automobilisten geven vaak geen voorrang, levensgevaarlijk.” Onlangs is de gemeente voor de zoveelste keer gevraagd dit punt beter in te richten. Maar er is zelfs niet een bord met gevaarlijk kruispunt, of zo’n bord ‘rechts gaat voor, geef het door.’ Ja en wat zeker niet helpt is, dat de uitritten van de P&R (50 meter van de overweg) ingericht zijn als twee voorrangskruispunten, nota bene op een geel plateau, met (ja,ja) haaientanden. Heel begrijpelijk dat automobilisten in de war raken. Erg rommelig. Wanneer pakt de gemeente dit eens goed aan?
Als het reizigersverkeer weer op gang komt nemen we weer een kijkje.
Een lijst met artikelen
-
Stationsverbouwing binnenkort in nieuwe fase Stationsverbouwing binnenkort in nieuwe fase
Impact (hinder voor fietsers). Aandacht voor de maatregelen na sluiting vanaf 13 april tot (tenminste) einde jaar perrontunnel vanaf Stationsweg.
Gepubliceerd op: