Geen haakse bochten

Onze reactie op het Verkeersplan Kleibroek en het antwoord van de gemeente kwamen deze week snel voorbij. Het beeld wat voor de Fietsersbond overblijft is gemengd, positief en negatief. De verschillen van inzicht laten we voor wat ze zijn, want we zien geen heil in een welles-nietes spelletjes. We hebben ons punt gemaakt.

Met één uitzondering. Één antwoord van de gemeente willen we voor iedereen scherp in beeld brengen: de haakse bocht.

Daarover schreef de projectleider het volgende: “De ontwerpwijzer fietsverkeer geeft aan dat de ondergrens voor booogstralen 5 m1 is. Wij willen echter dat fietsers niet met te hoge snelheid afslaan en hanteren een minimale boogstraal van 3 m1”. Dit lijkt inderdaad de lokale standaard.

Met de genoemde Ontwerpwijzer Fietsverkeer laten we hieronder zien dat dit verhaal niet klopt.

Bij een boogstraal van drie meter is een bocht te krap en raken veel fietsers – volgens Ontwerpwijzer Fietsverkeer *) – uit balans. Ze moeten zich extra inspannen om overeind te blijven, ze gaan slingeren, ze vallen, of gaan een ruimere bocht fietsen; en op die acties moeten andere weggebruikers dan weer anticiperen of reageren…

Het is niet alleen onnodig rommelig, maar het kan echt misgaan. We hoorden over een dame uit Egmond met haar [zware] elektrische fiets: ze verloor in de bocht teveel snelheid, raakte uit balans, viel en brak haar heup. Een bocht met een (te krappe) boogstraal van drie meter is niet alleen onveilig, maar werkt ook vertragend en voelt onplezierig.

‘Ontwerpwijzer Fietsverkeer’ schrijft: “De ondergrens voor boogstralen is 5m; bij kleinere boogstralen daalt de fietssnelheid onder de 12 km/h en moet vooral de oudere fietser veel moeite doen om overeind te blijven.” Ouderen zijn de pineut?

De Castricumse LSBO (ouderenbonden) steunen dan ook zeer nadrukkelijk onze kritiek op deze lokale keuze.

TABEL Route, ontwerpsnelheid en minimale boogstraal

Route Ontwerpsnelheid Minimale boogstraal
Ondergrens 12 km/h 5 meter
Basisnetwerk 20 km/h 10 meter
(Hoofd)fietsroute 30 km/h 20 meter

Tabel volgens CROW’s Ontwerpwijzer Fietsverkeer 2016

Wat betekenen de keuzes uit de tabel voor Kleibroek? Ongetwijfeld is Kleibroek een (hoofd)fietsroute en de kruisende wegen zijn ook (hoofd)fietsroute of tenminste onderdeel van het basisnetwerk. Dus Castricum zou in dit project met boogstralen moeten werken van minimaal tien meter, of twintig meter en niet een schamele drie meter.

Gemeente, neem de fietsers serieus en alstublieft geen (bijna) haakse bochten.

 

*) In de reactie op verkeersplan Kleibroek hebben we bij opmerking  7 de oorspronkelijke tekst uit Ontwerpwijzer Fietsverkeer opgenomen.

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *