Direct naar inhoud
Fietsersbond Castricum

Geslaagde actie voor een fietspad bij station Castricum

Castricum – Fietsersbond Castricum voerde zaterdag 5 april een geslaagde actie op het Westerplein. We hebben nogmaals kunnen benadrukken dat er een fietspad nodig is en kregen veel positieve reacties en steunbetuigingen. Wat leverde de actie ons op?

Veel lokale steunbetuigingen

Tijdens de actie gingen we met veel voorbijgangers in gesprek. Die gaven alle duidelijk aan onze actie voor het fietspad nadrukkelijk te steunen. Daarbij wezen ze op de aanwezige fietsknelpunten. Dus hoefden de actievoerders de noodzaak van het fietspad niet uit te leggen!

Goed dat initiatiefnemers uit de gemeenteraad, Bärbel Böhling en Paulien Zwikker van de VrijeLijst, ook langskwamen. Wel was het jammer dat de verkeerswethouder niet langskwam om met ons in gesprek te gaan, wel kregen we een nette afmelding van het college.

Regionale en landelijke steun

Bovendien kregen we steun van de afdelingen IJmond Noord (Jan Koper) en Bergen (Reijnoud de Haan) en zelfs Ross Goorden van de landelijke Fietsersbond kwam langs om ons te steunen en de situatie goed in ogenschouw kwam nemen. Wat viel deze fiets-experts op? Wat vertelden ze ons?

Westerplein vergeten bij herstructurering station

Ze zagen de slechte en onveilige bereikbaarheid van de fietsenstalling, maar ook dat automobilisten vrijwel direct naast het station kunnen parkeren, terwijl fietsers last hebben van de auto’s om bij de stalling te komen, daarna ook nog eens parkeerplaats over moeten lopen om bij de stationstrap te komen (en terug). U begrijpt: de Fietsersbond-experts geven liever prioriteit aan de fietsers, in plaats van aan de auto, zoals op deze plek in Castricum.

Ook zagen ze vanaf de plaats waar we stonden (Westerplein ter hoogte van de stationstrap) hoe reizigers die de steile stationstrap opkwamen meteen gevaar lopen en goed op moeten letten, omdat fietsers en auto’s hun pad direct kruisen (zie foto hieronder). Een slecht begin van ambities als “poort naar de duinen.”

Zo waren er meer observaties. Samengevat in de opmerking: “Bij de herstructurering van het station is een paar jaar terug het Westerplein door ProRail en gemeente duidelijk totaal vergeten.”  Nu zitten we met de gebakken peren.

De gemeente onderzoekt nu verbeteringen voor fietsers bij het station onder de noemer ‘mobiliteitshub’ of van “poort naar de duinen”. Voor zover we het tot dusver begrepen hebben, is er geen reden om daar optimistisch over te zijn; het lijkt zich vooral te richten op een leuke aankleding van het Westerplein, maar te weinig op het verbeteren van veiligheid en bereikbaarheid. We hebben daarover knelpunten gemeld en voorstellen gedaan. We blijven het volgen.

Wordt vervolgd

Komt er een fietspad, of blijft het aanrommelen? Nu is het aan de politiek en het bestuur om te laten zien welke prioriteit de fietsveiligheid en het fietsplezier heeft. 

Dit plaatje laat alleen al het effect zien op de bereikbaarheid. Het fietspad (geel) vergeleken met de omafietsroutes (rood). Bereikbaarheid van de fietsenstalling en als routekeuze langs het station.
Los daarvan is er natuurlijk het veiligheidsaspect en het voordeel van het fietspad als alternatief voor fietsers om de onprettige routes langs Puikman of Stationsweg te mijden.
Fietsers op de “P+R-route” langs de stationstrap. Uitkijken geblazen!!
Gemankeerde fietsverbinding over het P+R terrein, ten zuiden van het station. De korte logische maar onveilige verbinding tussen station en Beverwijkerstraatweg. Nota bene. Door de gemeente aangeduid als bromfietspad en zelfs opgenomen als fietspad in het Beheerplan gladheidsbestreiding. Ook aangewezen als mogelijk onderdeel van een doorfietsroute. Als maatregel is voor de fietsveiligheid het absolute minimum is omkeren van de bestrating, maar feitelijk is een fietspad noodzakelijk, met scheiden van auto- en fietsverkeer – zeker als het stimuleren van fietsverkeer serieus wordt genomen..
Toegang bromfietspad/P+R vanaf de Beverwijkerstraatweg.

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen