Bij de foto: Niet alleen risico’s door auto’s, maar ook door paaltjes en met NS-reizigers! Waarom geen fietspad verderop op het Westerplein? Ruimte zat! (fotograaf Mia Wijten)
De raad vroeg vorig jaar in een motie om een fietspad. Het college wil dat niet en stuurde 16 december de gemeenteraad een brief met een toelichting van die afwijzing. De gemeenteraad is nu aan zet. Wij lazen die brief en concluderen dat het een politieke keuze is van het college. Volgens de Fietsersbond is een fietspad daar noodzakelijk en zeker goed mogelijk.
De Fietsersbond juicht het initiatief van de gemeenteraad voor dit fietspad zeer toe. Het is noodzakelijk voor fietsveiligheid en verbetert de bereikbaarheid.
De onveiligheid op de P+R is al vaak besproken. Bedenk daarbij dat fietsers via de P+R fietsen, omdat ze Puikman of Stationsweg mijden wegens jachtig en druk autoverkeer en het aldaar ontbreken van vrijliggende fietspaden (de belofte dat Puikman in de verre toekomst een fietsstraat wordt biedt geen soelaas, want de opdringerige auto’s raak je daar niet mee kwijt). Of ze fietsen over de P+R simpel omdat het de kortste route is – in de beantwoording schrijft het college dat het om 200 m omfietsen gaat; dat is onnodig omfietsen, lijkt ons.
Onwil
De redenen die het college aanvoert om geen fietspad aan te leggen zijn uiterst zwak. Daarbij is het argument om het enigszins veiliger te maken ronduit stuitend: het zou het fietsverkeer over de P+R stimuleren. Wij zien totale onwil van het college om de fietsveiligheid aan te pakken. Dit is ronduit cynisch, maar ook andere argumenten zijn zwak.
Westerplein
Het fietspad zou ten koste gaan van de pleinfunctie van het Westerplein. Een plein waar verder nauwelijks iets gebeurt, niets mee wordt gedaan en waar een veel te smal fietspad direct naast de stalling loopt. Ook de fietsroute op dezelfde hoogte, direct langs de stationsuitgang is griezelig wegens de obstakels (paaltjes) en een grote kans op confrontaties tussen voetgangers en fietsers. Niet comfortabel en zeker niet uitnodigend. Waarom dan niet gebruik maken van de ruimte op het Westerplein voor een fietspad??Onbegrijpelijk.
Boomsingel
Het fietspad zou ten koste gaan van de boomsingel. Dat horen we heel vaak: aangeplante bomen als argument tegen het verbeteren van fietsveiligheid. Is dat hier echt nodig? De moet nota bene nog verder ontwikkeld worden. Daarbij zoekt men een duinsfeer. Tussen de gebouwen komen verschillende bomen en struiken die inspelen op deze sfeer. Daarvoor hoeven we toch niet vast te houden aan die boomsingel.
Waar een wil is, is een fietspad
Voorts gaat het fietspad ten koste van enige autoparkeerplaatsen en zijn er een paar uitdagingen. Maar dat hoort bij zo’n aanpassing.
Hopelijk zit er nog enig leven in onze gemeenteraad en komt er gewoon wel een fietspad!




Een lijst met artikelen
-
Geslaagde actie voor een fietspad bij station Castricum Geslaagde actie voor een fietspad bij station Castricum
Castricum – Fietsersbond Castricum voerde zaterdag 5 april een geslaagde actie op het Westerplein. We hebben nogmaals kunnen benadrukken dat…
Gepubliceerd op: -
Fietsersbond voert actie voor een veilig fietspad bij station Castricum Fietsersbond voert actie voor een veilig fietspad bij station Castricum
Kies voor veiligheid en bereikbaarheid! Castricum – Fietsers moeten veilig en gemakkelijk bij station Castricum kunnen komen en langs de…
Gepubliceerd op: -
Station als mobiliteitshub Station als mobiliteitshub
De gemeente wil de stationsomgeving verbeteren. De Fietsersbond denkt mee. De gemeente wil in samenwerking met provincie, inwoners en bezoekers…
Gepubliceerd op: