Direct naar inhoud
Fietsersbond Castricum

Een Fietspad langs P+R en station.

Gepubliceerd op:

Bij de foto: Niet alleen risico’s door auto’s, maar ook door paaltjes en met NS-reizigers! Waarom geen fietspad verderop op het Westerplein? Ruimte zat! (fotograaf Mia Wijten)

De raad vroeg vorig jaar in een motie om een fietspad. Het college wil dat niet en stuurde 16 december de gemeenteraad een brief met een toelichting van die afwijzing. De gemeenteraad is nu aan zet. Wij lazen die brief en concluderen dat het een politieke keuze is van het college. Volgens de Fietsersbond is een fietspad daar noodzakelijk en zeker goed mogelijk.

De Fietsersbond juicht het initiatief van de gemeenteraad voor dit fietspad zeer toe. Het is noodzakelijk voor fietsveiligheid en verbetert de bereikbaarheid.

De onveiligheid op de P+R is al vaak besproken. Bedenk daarbij dat fietsers via de P+R fietsen, omdat ze Puikman of Stationsweg mijden wegens jachtig en druk autoverkeer en het aldaar ontbreken van vrijliggende fietspaden (de belofte dat Puikman in de verre toekomst een fietsstraat wordt biedt geen soelaas, want de opdringerige auto’s raak je daar niet mee kwijt). Of ze fietsen over de P+R simpel omdat het de kortste route is – in de beantwoording schrijft het college dat het om 200 m omfietsen gaat; dat is onnodig omfietsen, lijkt ons.

Onwil

De redenen die het college aanvoert om geen fietspad aan te leggen zijn uiterst zwak. Daarbij is het argument om het enigszins veiliger te maken ronduit stuitend: het zou het fietsverkeer over de P+R stimuleren. Wij zien totale onwil van het college om de fietsveiligheid aan te pakken. Dit is ronduit cynisch, maar ook andere argumenten zijn zwak.

Westerplein

Het fietspad zou ten koste gaan van de pleinfunctie van het Westerplein. Een plein waar verder nauwelijks iets gebeurt, niets mee wordt gedaan en waar een veel te smal fietspad direct naast de stalling loopt. Ook de fietsroute op dezelfde hoogte, direct langs de stationsuitgang is griezelig wegens de obstakels (paaltjes) en een grote kans op confrontaties tussen voetgangers en fietsers. Niet comfortabel en zeker niet uitnodigend. Waarom dan niet gebruik maken van de ruimte op het Westerplein voor een fietspad??Onbegrijpelijk.

Boomsingel

Het fietspad zou ten koste gaan van de boomsingel. Dat horen we heel vaak: aangeplante bomen als argument tegen het verbeteren van fietsveiligheid. Is dat hier echt nodig? De moet nota bene nog verder ontwikkeld worden. Daarbij zoekt men een duinsfeer. Tussen de gebouwen komen verschillende bomen en struiken die inspelen op deze sfeer. Daarvoor hoeven we toch niet vast te houden aan die boomsingel.

Waar een wil is, is een fietspad

Voorts gaat het fietspad ten koste van enige autoparkeerplaatsen en zijn er een paar uitdagingen. Maar dat hoort bij zo’n aanpassing.

Hopelijk zit er nog enig leven in onze gemeenteraad en komt er gewoon wel een fietspad!

Huidige aansluiting P+R terrein op de Beverwijkerstraatweg via een (krap en bochtig) bromfietspad!
Fietsroute over het P+R terrein, ten zuiden van het station. Bizar. Het college (en NS) wil zelfs niet de bestrating later’omkeren’, zodat fietsers comfortabeler midden over de P+R hun weg vinden, verder van de trekhaken van de auto’s ! Want dat de fietsers teveel comfort geven en het fietsen langs deze route stimuleren. Zucht. Hallo!! Gemeente!!!! Er wordt hier gefietst omdat het niet prettig voelt langs Puikman of Stationsweg, of omdat het gewoon de kortste route is.
De P+R in 2014. De bomen aan de spoorzijde zijn destijds verwijderd, om plaats te maken voor auto-parkeerplaatsen.

Deel deze pagina

Een lijst met artikelen