Tijdens de fietsverlichtingsactie kregen we een klacht over te smalle fietspaden in Castricum. Een terechte klacht. Ook in de landelijke enquête vorig jaar scoorde Castricum slecht op dit punt. En het is al lang een punt dat we onder de aandacht brengen van de gemeente.
Daarbij gaan we uit van CROW normen en de specifieke eisen die de gemeente heeft gesteld voor hoofdfietsroutes op het eigen fietsnetwerk (zie kaartje hieronder). Bijna alle fietspaden in het dorp liggen op een hoofdfietsroute. De Fietsersbond heeft geconstateerd dat bijna alle (hoofd)fietspaden in Castricum smaller zijn dan die minimum norm (2,5 m voor eenrichtingspaden) en hebben zeker niet de gewenste breedte (3,00 m).
Naast de breedte van de fietspaden letten we natuurlijk op de breedte van fietsstroken en andere kwaliteitskenmerken, zoals obstakels, markeringen, boogstralen, de verharding, de berm en de straatverlichting. Daarbij gaat het om veiligheid, comfort en doorstroming van fietsverkeer.
Bovendien letten we vooral voor het hoofdfietsnetwerk scherp op een optimale scheiding van fietsers en druk autoverkeer, en een veilige infrastructuur voor het kruisen door fietsers van van drukke autostromen.
Actualiteit. Onlangs (herfst 2022) kwam bovenstaande uitgebreid aan de orde in onze reactie op ontwerptekeningen en plannen van de gemeente; dat ging over de inrichting op-en-rond overweg Beverwijkerstraatweg, langs de Soomerwegh en langs de Smeetslaan.
Wilt u meer weten, of wilt u meedenken? Laat het ons weten: [email protected]