Wat was er deze morgen te zien?

Foto-impressie en observaties Dorpsstraat pilot

Hierbij een korte impressie. Later vandaag volgt een nieuwsbrief. Daarin besteden we ook aandacht aan de situatie in de verzetsheldenbuurt.

Dorpsstraat én Burgemeester Mooijstraat autoluw!!

Vanmorgen fietste ik even na acht uur door de Dorpsstraat, en zag een geweldige autoluwe Dorpsstraat, met middelbare scholieren op weg naar school.  De betonblokken vormen een onnodige barrière voor de stroom scholieren – van huis naar school, of terug van buitengym.

Aangekomen aan de Stationsweg zag ik dat het hekwerk aan het begin Schoutenbosch gedeeltelijk was verwijderd en vervangen door flexibele palen, in dit geval de best mogelijke oplossing, lijkt het.

Maar als je verder kijkt is de pilot nog lang niet goed ingericht. Lees en kijk maar even mee.

 

 

 

De bebording in de Dorpsstraat is, als je vanaf de noordzijde komt verwarrend enigszins knullig, want tegenstrijdig: het is een doodlopende weg, maar niet voor fietsers én het is verboden in te rijden voor alle verkeer, ook fietsers. Gelukkig begrijpt iedereen (…), dat bedoeld wordt dat fietsers gewoon mogen doorfietsen…

Dat hek middenop de fietsstraat is natuurlijk op zichzelf een zeer ongewenst obstakel.

 

Chaos op de Stationsweg en Schoutenbosch/Van Ginhovenstraat

Dit is nog steeds rommelig en een verkeerschaos.

Automobilisten op de Stationsweg in/uit Schoutenbosch/Van Ginhovenstraat laten mede daardoor veel ongewenst gedrag zien. Bloedlink voor fietsers, maar ook voor andere automobilisten (filevorming op de overweg). Hieronder aandacht voor de slechte bebording, waardoor het ongewenste en gevaarlijke gedrag te begrijpen is.

Schoutenbosch/Van Ginhovenstraat inrijden vanaf de Stationsweg is niet de bedoeling, net zo min als keren op de Stationsweg, maar dat wordt aan de verkeersdeelnemers slechts minimaal ‘medegedeeld. Zoekplaatje op de foto’s (1)  Voor verkeer uit Beverwijk: middenvoor de overweg blauw bordje met witte pijl, (2) Voor verkeer vanaf het station een blauw bordje met pijl naar echts, dat aangeeft dat je op de rechter rijbaan moet rijden (niet linksaf).  Dat is ergsummier, maar wordt nog erger als je verder leest

Ontbrekende borden

Er ontbreekt een rood bord aan het begin van de eenrichtingsweg. Ook is er geen bord op de Stationsweg dat keren verboden is (automobilisten kiezen er massaal voor om na rechtsaf de Stationsweg op te rijden, meteen te keren richting Beverwijk – waarbij op de stationsweg gewacht wordt op tegenliggers en bij het keren het verkeer vaak wordt geblokkeerd, waardoor een file op de overweg kan ontstaat.

Verwarring

De verwarring wordt nog groter gemaakt door de borden met tekst. Vanuit Beverwijk zou je in het midden het blauwe bordje moeten zien, wat betekent dat je niet rechtsaf mag, maar aan de rechterkant staat (weer) een groot geel bord wat meer aandacht trekt , wat suggereert, dat de Dorpsstraat dicht is, maar de verzetsheldenbuurt bereikbaar, hoe dan denk je dan, via Schoutenbosch…? (Merk op dat dat gele bord er meestal niet staat, maar vanmorgen weer wel).

Ook vanaf het station komend, zien automobilisten dit bord.

Die gele borden zijn niet voor fietsers bedoeld, moeten weggebruikers er bij denken..

 

 

Categorieën

1 response to “Foto-impressie en observaties Dorpsstraat pilot

  1. Een belachelijk idee om de Burg. Mooijstraat het alternatief te laten zijn voor doorgaand autoverkeer. Deze straat is hiervoor nog minder geschikt dan de Dorpsstraat. En die is al totaal ongeschikt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *