Fietsersbond Castricum is kritisch over voorgestelde varianten

Op weg naar een autoluwe Dorpsstraat

P1080448

De gemeente legt de inwoners vier varianten voor om de Dorpsstraat autoluw te krijgen. Inwoners kunnen hierover tijdens Zoomsessies op 5 en 6 januari a.s. hun stem laten horen. Voor meer informatie, of als u de gemeente wil laten weten wat uw voorkeur is, kan dat via een mail een mail naar [email protected]

Eén variant voor een mooier en prettiger verblijfsgebied in het dorpscentrum en drie varianten met een beperkter doel, namelijk het verhinderen van doorgaand autoverkeer door de Dorpsstraat. De Fietsersbond is zeer kritisch over die drie varianten.

Via deze link vindt u de brief van de initiatiefgroep waaraan de Fietsersbond vorig jaar meedeed.

Hieronder geel gemarkeerd de gedetailleerde analyse van de Fietsersbond bij de vier voorgestelde varianten (via deze link te downloaden als .pdf.)

 

Dorpsstr varianten met opm Fietsersbond.

Hierbij het vervolg van ons persbericht, getiteld  ‘Roekeloze keuzes in Castricum centrum?’, dat we 28 december publiceerden:

“Variant 1

Het is alweer ruim een jaar geleden dat we dat we de politiek via de brief ‘Prettig wandelen en fietsen in de Dorpsstraat’ aanspoorden en aandrongen op een pilot ‘Dorpsstraat autoluw’). En we zijn nog steeds betrokken. De Fietsersbond trekt daarbij op met Henk Ruijter (programmaleider versterking winkelen verblijfsgebieden Castricum), en Wim Perlee (betrokken bewoner Dorpsstraat) – beiden mede-opstellers van de brief. Doel was een mooier dorpscentrum. Het voorstel is nu aangeduid als ‘variant 1’: het domein van de weekmarkt wordt de rest van de week omgetoverd tot fietswandelgebied – en ook de Burg. Mooijstraat wordt rustiger, maar blijft goed bereikbaar.

Onverantwoord

Bovendien wordt de Dorpsstraat dan niet meer gebruikt als doorgaande route voor auto’s. Groot voordeel is dat lokale en regionale fietsroutes veiliger worden. Net als de fietsroutes naar het station. De drie andere varianten schieten daarin tekort.

Ze zijn niet alleen minder veilig doordat er auto’s over het Dorpsplein rijden, of door een afsluiting (paaltje?) midden op het kruispunt Burg. Mooijstraat/Dorpsstraat, maar vooral onveiliger door de toename van het autoverkeer in de Burg. Mooijstraat; die straat is daarvoor ongeschikt.

De Fietsersbond vindt het daarom onverantwoord dat de overheid die drie opties aan de inwoners voorlegt.

Spoorwegovergang

De gemeente kondigde aan dat de pilot voor een autoluwe Dorpsstraat in het voorjaar van 2021 wordt uitgevoerd. Vervolgens past een autoluwe Dorpsstraat ook in het plan om de veiligheid op de spoorwegovergang te verbeteren. Het plan om de veiligheid op de overgang te verbeteren is uitgebreider en omvat meer aanpassingen op Stationsweg en Beverwijkerstraatweg. Dat gaat verder dan een pilot voor een autoluwe Dorpsstraat.

Drive-in shoppen

Intussen hebben we in Castricum twee winkelgebieden. Inmiddels is de face-lift van Geesterduin bijna voltooid, een oase waar je heerlijk kan shoppen. En nu lijken ondernemers in de Burgemeester Mooijstraat te willen experimenteren als straat met opdringerig druk autoverkeer, heerlijk voor drive-in shoppers.”

 

 

Categorieën

Alex van der Leest

Secretaris Fietsersbond Castricum

1 response to “Op weg naar een autoluwe Dorpsstraat

  1. We zijn inmiddels een paar maanden verder. En de pilot is door de gemeente weer uitgesteld.

    Uitbreiden pilot.
    Het duurt nu erg lang voordat die Pilot er komt. Dus gaan meer mensen meedenken. Dat is een goede zaak.
    Onderdeel van de Pilot is aanpassing van de verkeersregulatie in de Verzetshelden buurt. Inmiddels laten ook bewoners van de wijk aan de andere kant van de Dorpsstraat (Pernéstraat, Brakenburgstraat, Zaalbergstraat, etc.) van zich horen. Daarbij komen ook problemen in beeld die nu al spelen – niet alleen op marktdagen!
    Het was de Fietsersbond al opgevallen, dat het autoverkeer in die wijk beter gereguleerd moet worden, zodat de nominatie van autoverkeer meer aan banden wordt gelegd en de buurt weer van de bewoners wordt!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *