Fietsparkeren rond station Castricum.

Station Castricum: veel verbeterd, maar knelpunten blijven

Fietsparkeren-rondom-station
Geel: de delen van de fietsenstalling waar geteld is Groen: de bewaakte stalling Rood: buiten de stalling met veel fietsen in 2016 Paars: fiets en scooterplekken die niet zijn meegeteld. (maar wellicht wel in gebruik door forenzen)
Afbeelding11
Merk op dat een stalling die meer dan 80% vol is, als vol wordt ervaren. Over het algemeen hoort een stalling op normale piek momenten niet meer dan 80% gevuld te zijn. Een stalling kan meer dan 100% vol zijn, doordat ook fietsen die tussen en rondom de rekken staan worden mee geteld – 100%=evenveel fietsen als parkeerplekken.

Op donderdag 31 mei deed Fietsersbond Castricum een telling van de geparkeerde fietsen op het station. In het diagram is aan de hand van het plaatje te zien hoe de drukte verdeeld is. Daarbij doen we een vergelijking met een eerdere telling op donderdag 3 nov 2016. De vergelijking is zinvol, omdat de gemeente sinds maart bezig is met handhaving. Er is duidelijk een positief.

Ons viel het volgende op:

  • Westerplein is nog altijd te vol.
    • ProRail breidt niet uit, omdat gemeente Castricum dit nog steeds niet als probleem heeft aangemeld – fietsersbond heeft dit in het verleden bij gemeente, Prorail en provincie gemeld)
  • Ook aan de stationsweg-kant zijn sommige delen nog te vol.
  • Naast de bloemenstal staan geen fietsen, scooters, bakfietsen of driewielers meer.
    • In 2016 nog 25, dat was erg rommelig.
  • Ook rond de spoorbomen: geen fietsen
    • Ook daar was het in 2016 een troep.
  • Het gebruik van de bewaakte stalling is nog verder afgenomen (bezetting onder de 25% – niet in de grafiek). Heel veel huurfietsen beschikbaar (OV en anders).
    • Dit maakt extra nieuwsgierig naar de upgrade (met verbeterde toegang en de eerste 24 u gratis.
  • Er is geen aangewezen plek voor scooters – toch stonden ze 31 mei niet echt hinderlijk geparkeerd.
    • Dat neemt niet weg dat het is aan te bevelen om dit goed en duidelijk te regelen; ook voor driewielers en bakfietsen!

Tijdens het rondkijken en schouwen hoorden we klachten over de te volle Westerplein stalling en fietsen de extra tussen de rekken worden gepropt (gevolg, fiets moeilijk los te krijgen, beschadigingen aan de fietsen). Diverse positieve reacties over het handhaven door de BOA van de gemeente.

DSC0935
DSC0914
DSC0942-2

Categorieën