Nieuw voorrangsregeling in 30 km zone, ten nadele van een fietstraject

Achteruitgang kruispunt ML Kinglaan / Laan van Albert’s Hoeve

DSC0832-1
Het kruispunt, gezien vanaf de Smeetslaan richting Laan van Albert’s Hoeve.

De gemeente voert op dit kruispunt een wijziging door. Laan van Albert’s Hoeve/Smeetslaan krijgt op het kruispunt voorrang op de ML Kinglaan/Dorcamp.

Dit is zeer onwenselijk, want ten eerste is het een 30 km zone en ten tweede is ML Kinglaan-Dorcamp een belangrijk fietstraject – volgens de bond zou dit een hoofdfietsroute moeten zijn. Dit geeft weer aan dat het belangrijk is om prioriteit te geven aan het vaststellen van een (hoofd)fietsnetwerk.

Volgens landelijke richtlijnen, hoort een 30 km zone de voorrang NIET geregeld te worden. Geen haaientanden, geen voorrangskruisingen. Reden is onder meer omdat het voor auto’s  een snelheids-verhogend effect heeft, terwijl in een 30 km zone de snelheid juist getemperd moet worden. Uitzonderingen zijn kruisingen van hoofdfietsroutes (solitaire fietspaden, of fietsstraten krijgen wel voorrang – zoals bijvoorbeeld de Dorpsstraat).

Dit toont ook aan dat het belangrijk is om een Fietsnetwerk vast te stellen met (hoofd) Fietsroutes. Want met ML Kinglaan/Dorcamp als hoofdfietsroute, had de wegbeheerder deze fout niet gemaakt. De fietsersbond ziet hierin weer een reden om prioriteit te geven aan het vaststellen van een (hoofd)fietsnetwerk.

Kortom. Deze voorrangsregeling is tegen richtlijnen en doorkruist een fietsroute. Niet doen.

Unknown
Het ging niet in een keer goed overigens (23 mei). Het ging in eerste instantie een beetje mis met de haaientanden, wat een vrolijke wegmarkering teweeg bracht. Dit is inmiddels gecorrigeerd.

Categorieën

Alex van der Leest

Secretaris Fietsersbond Castricum