Buurt, ondernemers en gemeente bezig met e-bikes…

Castricum plant oplaadpunten

Wat zijn de plannen?

Als je op de site https://www.fietsoplaadpunten.nl/ kijkt, zie je weinig oplaadpunten voor e-bikes in gemeente Castricum. Maar er zijn plannen om daar wat aan te doen.

Wim Perlee vertelt:

“Er worden als proef, 2 E-bike zuilen (samen goed voor 8 aansluitingen) op het Dorpsplein geplaatst. Het is de bedoeling dat er daarna nog 12 oplaadzuilen bijkomen (= 48 aansluitingen), te weten elf in het Centrum, daar waar het publiek wat langer verblijft en één op Parkeren Centrum de Brink voor dagjesmensen die met een E-Car komen, de E-car aan (vanaf voorjaar 2018) een van de 10 oplaadpunten zet (+ een optie om daarna nog uit te breiden met 10 oplaadpunten) met hun E-Bikes achterop de auto. Gaan in de buurt fietsen, komen terug en besluiten de E-bikes aan de oplaadzuil te zetten en gaan vervolgens ons dorp in om te lunchen, winkelen en dergelijke.”

“Ook in Bakkum-Centrum. De plannen om de openbare ruimte te verbeteren zijn in ontwikkeling. Ook daar worden de fietsenrekken uitgebreid met E-Bike oplaadpunten Hoeveel zuilen weet ik niet. In ieder geval 1, maar de kans is groot dat het er 2 worden.”

Wim Perlee is een drijvende kracht van dit initiatief, samen met de gemeente, in het kader van ‘Versterking winkel & verblijfsgebieden Castricum + Bakkum’.’

De kijk van de Fietsersbond…

We vroegen Kees Bakker (‘TestKees’) van het Landelijk Bureau van de Fietsersbond of er onderzoek is gedaan naar oplaadpunten voor e-bikes; met vragen zoals: hoeveel worden oplaadpunten voor e-bikes gebruikt? Wordt dat gebruik überhaupt gemonitord? In hoeverre scheelt dat per (type) locatie? etc..

De reactie van Kees Bakker:

“Laden is alleen zinvol als de bezoeker lang blijft en lange tochten maakt. Met de huidige accu’s kun je ongeveer 50 a 100 km. Met 1 uur laden kun je weer 1 uur met volle ondersteuning en 2 uur met  halve ondersteuning fietsen.Daarnaast is het de vraag of gebruikers het prettig vinden om hun lader onbeheerd achter te laten. Praktischer is om lader en accu mee te nemen (accu’s zijn bijna altijd uitneembaar) naar de horeca (musea, bibliotheek) en daar binnen ergens aan het stroom te leggen.”

Conclusies Kees Bakker:

  • “Behoefte is laag.
  • Horeca kunnen het makkelijk zelf faciliteren (en daar ook reclame mee maken).
  • Het is een dure oplossing omdat het ook hufterproof en weerbestendig moet zijn.”

Lees meer:

Lees meer in de publicatie van CROW-Fietsberaad

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *