Een mooie kans voor Castricum

Bakkum half-om-half: een eenvoudige ingreep maakt Bakkum autoluw en toch goed bereikbaar

Bakkum-5

Lees de vragen en antwoorden van Bakkum half om half via deze link:

Sluipverkeer via Bakkum en Zanderij

Vorig jaar juli publiceerden we het verkeersplan van de Fietsersbond. Inmiddels is het een van de varianten in de eerste fase van het gemeentelijk onderzoek voor een Integraal Verkeersplan. Dat onderzoek en het contact met medeburgers en belangengroepen biedt natuurlijk veel kansen om het plan te verbeteren en aan te scherpen. Zo kwam Evert Hofland, actief voor de Zanderij, met een suggestie die voor Bakkum redelijk eenvoudig voor een fors verbeterde verkeerssituatie kan zorgen.

Aanleiding was, dat de Zanderij-mensen het plan van de Fietsersbond steunen, maar niet echt gelukkig zijn met de ‘autoknip’ op overweg Vinkebaan. Die zit (met een knip op Puikman) in het plan om doorgaand verkeer te weren via Bakkum en Zanderij. Daarom kwam Evert Hofland met een slimme set ‘autoknips’ in Bakkum (zie plaatje).

Bakkum half-om-half

Geen doorgaand verkeer

Die verzameling knips belemmeren doorgaand verkeer door Bakkum, terwijl ten noorden van de knips Bakkum via de Oranjelaan in principe goed met Castricum verbonden blijft en ten zuiden van de knips Bakkum, Zanderij en P&R via de Vinkebaan prima verbonden blijft met Castricum.

Wij zien dit als een prima alternatief voor de afsluiting van de Vinkebaan. Enig rondvragen in Bakkum leverde alleen positieve reacties op. Zelfs ‘Meteen doen’, ‘Dit is dé oplossing’.

De Fietsersbond komt tot de volgende conclusies:
1. Deze oplossing (in plaats van een afsluiting van overweg Vinkebaan) laten doorrekenen binnen het plan van de Fietsersbond in het verkeersmodel van het gemeentelijk onderzoek. Dit is onderdeel van het gemeentelijke IVP onderzoek.De Fietsersbond doet dit verzoek als lid van de denktank.
2. Voorstel om met deze serie knips in het midden van Bakkum zo snel mogelijk een pilot uit te voeren. Los van het Fietsersbond plan. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar, dus roepen we de Castricumse politiek op om in actie te komen..

Categorieën

13 responses to “Bakkum half-om-half: een eenvoudige ingreep maakt Bakkum autoluw en toch goed bereikbaar

  1. Beste B. Art,
    Je hebt gelijk, als je met de auto van noordelijk naar zuidelijk deel van Bakkum wil en terug, is het langer rijden. Dat is inderdaad vervelend.
    Daar staat tegenover dat we met het plan het doorgaande verkeer kwijtraken. Voordeel daarvan is dat het rustiger wordt in het dorp, minder stressvol en veiliger. Bakkum wordt toegankelijker voor kinderen en ouderen, lopend of op de fietsen. En ja, geen doorgaand verkeer betekent ook minder drukte op de kruispunten.
    Het gaat ons om een pilot om dit uit te proberen. Je kan er meer over lezen op https://tinyurl.com/wvpma5tt

  2. Beste Fiona,
    Met invoering van het plan verplaatst het doorgaande verkeer zich niet naar andere straatjes in het dorp, maar naar de doorgaande 50 km/h weg.

    Fietsersbond en comité Bakkum Autoluw gaan graag in gesprek. Het lijkt ons inderdaad een goed idee om eens op de Stetweg rond te lopen, we maken graag een afspraak.

    Hoogachtend,
    Alex van der Leest

  3. Ik vond zojuist het foldertje in mijn brievenbus. Leuk dat je bezig bent om Bakkum veiliger te maken! Ten minste, als dat het doel is.

    Ik wil even aangeven dat ik het een belachelijk idee vind, want je forceert nu iedereen uit Bakkum die een auto heeft, om flink om te rijden en/of 2x een spoorwegovergang te moeten kruisen die regelmatig dicht gaan.

    Als het of veiligheid etc gaat, zou ik eerder een petitie starten om de onderstaande 3 kruisingen aan te pakken.
    – de kruising Vinkebaan x Bakkummerstraat
    – van Haerlemlaan x Bakkumerstraat
    – Dr Jacobilaan x Bakkumerstraat

    Daar gaan nog eens gewonden vallen (of erger) doordat er OOK niet nagedacht wordt over gevolgen van een slecht ontwerp.

  4. Ik vind t best bijzonder om andere straten volledig te laten ‘opdraaien’ voor het stuk Bakkum wat hier profijt van heeft. Daarnaast is mijn ervaring met dergelijke pilots dat t proces zeer lastig omkeerbaar is. Wordt er ook een échte onafhankelijke peiling gedaan onder de bewoners of lopen jullie rond op zoek naar passende reacties? Jullie zijn van harte welkom op bijvoorbeeld de Stetweg, dat levert wellicht een genuanceerder beeld op van het draagvlak.
    Veel eenvoudiger is eenrichtingsverkeer of paaltjes bij de rotonde zeeweg tussen 7-9u en 17-19. Met een pasje voor de Bakkum-noorders

  5. Beste heer Bleeker,
    Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp uw punt dat het met ons plan soms langer rijden is. We snappen dat dat vervelend is. Wellicht kan de rijrichting in de Eerste Groenelaan aangepast worden, waardoor het iets korter wordt, maar het blijft lastig.
    Het doel van ons plan is om Bakkum als geheel leefbaarder te maken, zodat het dorp toegankelijker wordt voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen en ouderen. En iedereen wil zich toch op de fiets of lopend veilig en zonder stress in Bakkum kunnen bewegen.
    Wij stellen iets voor aan heel Bakkum en proberen dat zo goed mogelijk toe te lichten. Ons voorstel is Bakkum half om half uit te proberen in een pilot. Meer uitleg over het plan vindt u hier: https://tinyurl.com/wvpma5tt

    Hoogachtend,
    Alex van der Leest

  6. Beste heer Kooijman,
    Bedankt voor uw reactie. Ik begrijp uw punt dat het met ons plan met de auto tussen huis en werk langer rijden is. We snappen dat dat vervelend is.
    Het doel van ons plan is om Bakkum als geheel leefbaarder te maken, zodat het dorp toegankelijker wordt voor kwetsbare verkeersdeelnemers, zoals kinderen en ouderen. En iedereen wil zich toch op de fiets of lopend veilig en zonder stress in Bakkum kunnen bewegen.
    Onze excuses dat onze vraag aan de deur intimiderend overkwam. Dat was zeker niet onze intentie. Wij stelden onze vraag vanuit beleefdheid, omdat wij voor de deur van de bewoners foto’s aan het maken waren.
    Tot slot, wij drukken natuurlijk niets door, wij stellen iets voor aan heel Bakkum en proberen dat zo goed mogelijk toe te lichten. Ons voorstel is Bakkum half om half uit te proberen in een pilot. Meer uitleg over het plan vindt u hier: https://tinyurl.com/wvpma5tt

    Hoogachtend,
    Alex van der Leest

  7. Wat een ontzettend slecht en ondoordacht plan waar jullie je voor moeten schamen! Dan de wijze waarop jullie dit proberen op een onbeschofte wijze door te drukken, dat kan natuurlijk echt niet. Vandaag hebben jullie ongevraagd mensen op de Vondelstraat lastig gevallen om te vragen waar die onzinnige afsluiting moet komen. Toen degene aangaf helemaal geen afsluiting te willen kwamen jullie met de opmerking ‘wij gaan wel even bepalen waar de afsluiting komt’. Wie waren deze personen? Jullie maken geen vrienden op deze manier.

    Overigens ben ik zelf, net als velen anderen met mij, het ook niet eens met dit idiote idee. Jullie gaan niet voor mij bepalen hoe ik naar huis toe moet komen en dat ik daar 10 minuten langer over ga doen en 2x het spoor over moet. Hoe halen jullie het in je hoofd!

  8. 1 minuut? Als wij vanaf de 2e Groenelaan alleen maar rechtsaf de Brederodestraat inmogen, vervolgens via de 1e Groenelaan weer terug moeten naar de Bakkummerstraat, de Vinkenbaan op, over het spoor rechtdoor, de Ruiterweg op, linksaf de Kleibroek op, linksaf de Oranjelaan op, over het spoor rechtdoor, linksaf de Stetweg op, rechtsaf de van Oldenbarneveldtweg op om bij onze klant te komen redt Max Verstappen zelfs niet in een minuut…..onzalig plan waar wij ons flink tegen gaan verzetten….

  9. Beste Wilma,
    Je kiest er niet voor. Ja, dat begrijp ik, want een loodgieter is soms een minuut langer onderweg, maar aan de andere kant: álle Bakkummers hebben een voordeel bij een rustigere leefomgeving. En zoals gezegd, het is een afweging die je uiteindelijk met elkaar moet maken.
    En je begrijpt toch wel: de Fietsersbond ziet voor fíetsers vooral voordelen met de Bakkum half om half oplossing.
    groet, Alex

  10. En hoe zie jij het voor bedrijven die vanuit bakkum werken en in bakkum moeten zijn? Met al hun materialen op de fiets?
    Wat een dom plan….

  11. Beste Wilma, je vraagt naar de bekende weg. De keuze is aan Bakkum: óf sommigen zitten soms wat langer in de auto, óf je hebt een drukke straat door het hart van ons dorp op een fietsroute die door veel fietsers wordt gemeden wegens het drukke autoverkeer. Nu rijden die fietsers om, ook als het regent. Nogmaals: de keuze is aan Bakkum.

  12. Vraagje, hoe zien jullie het voor Bakkummers als ze zich binnen Bakkum met de auto willen verplaatsen? En hoe kom je bv vanaf de Bakkummerstraat naar de Stetweg?