Castricumse Fiets/OV forensen vanaf Pinksteren langere reistijd, een jaar lang.

Fietsen naar het station, wandelen rond het station

DSC0919
Beeld-auteur: Alex van der Leest

Station Castricum krijgt een grondige opknapbeurt. Dat levert ongemak op voor de fiets/trein forensen van/naar Castricum. Een jaar lang.

Na het stallen van de fiets wordt het even lopen. Je kan dat natuurlijk hollend doen, maar ook dan is de kans is groot dat je, voordat je op het perron bent, een tijdje bij de overweg voor dichte bomen moet wachten.

Reken lopend op 10 min. extra heen en 10 min extra terug. Dat is 20 min per dag, misschien wel 100 min per week.

De foto’s laten zien hoe het eruit gaat zien vanaf Pinksteren. Een jaar lang.

Westerplein-dicht
Stationswegzijde-dicht

De forens wil natuurlijk geen gedoe onderweg, dus het zal uiteindelijk redelijk ordelijk gaan, is de gedachte…

Maar ja, het zal druk worden rond de overgang/perrontoegang Kramersweg. Velen te voet op weg naar de trein of komend vanuit de trein (wie mogen eerst? die enkeling die gehaast een trein wil halen, of zij die massaal het perron af stromen?…), veel K&R (vooral in de tweede fase, als de voorkant dicht is).

Er worden door gemeente/ProRail, zo begrijpt de bond, maatregelen getroffen zodat dit ordelijk (=veilig) kan verlopen. Er zullen begeleiders of handhavers aanwezig zijn om alles in goede banen te leiden.

Tijdens fase 1 (juni-november) is de stationstunnel aan de Westerpleinkant dicht. Een alternatief voor een deel van de fietsers is dan om naar de voorkant te fietsen, want op de dakstalling is dan nog ruimte voor meer fietsen. In de gratis bewaakte stalling wellicht ook – maar daar zijn nu alleen nog de bovenste stalling plekken beschikbaar; op de lage plekken staan veel huurfietsen. Maar ach, een stukje lopen vanaf stalling Westerplein kan natuurlijk ook, het blijft een goede optie en je blijft er fit bij – wel uitkijken bij het oversteken.

Tijdens fase 2 is het niet echt een alternatief voor fietsers die gewend zijn om aan de voorkant parkeren; Westerplein is geen optie, want daar is het op reguliere werkdagen momenteel al overvol. Dat wordt wandelen!

Intussen wordt de Kramersweg spoorovergang ook gebruikt door recreatieve fietsers en fietsverkeer van/naar Bakkum/Egmond , bijvoorbeeld met bestemming Bonhoeffer College. Ook als die fietsers vaker de overgang Vinkebaan gebruiken, wordt via de Mient langs de Perronopgang gefietst. Opletten.

Tegelijkertijd blijft het oversteken voor fietsers rond deze overgang lastig en minder veilig, aan zowel Kramersweg-zijde (30km, maar jakkerende auto’s geven vaak geen voorrang aan fietsers van rechts), als aan de Mient/Stationskant (50 km weg, maar geen middeneiland).

Meer over de opknapbeurt en gemeentelijke plannen op de gemeentelijke website.

Volgens afspraken in de provincie hebben de gemeentes regie en (financiele) verantwoordelijkheid voor het fietsparkeren rond stations.

Hopelijk gaat gemeente Castricum die verantwoordelijkheid niet uit de weg en doet ze alles om dit voor fietsers dragelijk te maken!

Een mooie kans voor de gemeente om te laten zien dat ze het fietsen wil stimuleren!

 

Suggesties om het voor fietsers dragelijker te maken zijn van harte welkom (email: castricum@fietsersbond.nl)

We hoorden al:

  • Tijdelijk extra fietsparkeerplaatsen bij de Kramersweg-opgang op de autoparkeerplaatsen.
  • Tijdelijk extra fietsparkeerplaatsen op het terrein van (voorheen) Kapitein Kaas – vlakbij de Kramerswegopgang

En deze (toevoegingen in mei – gedeeld met de gemeente)

een reactie van een lezer van de nieuwsbrief:

Laat de aannemer een tijdelijke loopbrug plaatsen met steigermateriaal die van de achterzijde naar de voorzijde loopt en uit komt op de overdekte fietsenstalling. Daar kan je met bestaade trap naar voorkant perron. En in het midden van de loopbrug een trap naar het perron. Dit zal veel gevaarlijke situaties voorkomen omdat fietsers en automobilisten anders zo dicht mogelijk bij de perronopgang willen parkeren en massaal bij de drukke overwegen zullen oversteken. De loopbrug kan je tijdens hele verbouwing gebruiken. Zelfs op de Alkmaarse kerk konden ze loopbrug maken.

Vraag van Fietsersbond aan gemeente

ProRail gaat m.b.v. ‘aftellers’  de dichtligtijden verkorten op overgangen Vinkebaan, Beverwijkerstraatweg en Kramersweg. Het inrichten van daarvan is gepland voor 2020. Fietsersbond heeft ProRail en de gemeente gevraagd, om deze actie te vervroegen, zodat de ‘omlopers’ tijdens de verbouwing er al voordeel van hebben. Liever hebben we natuurlijk een loopbrug.

 

DSC0940
Beeld-auteur: Alex van der Leest

Categorieën

Alex van der Leest

Secretaris Fietsersbond Castricum