Weer nieuwigheid aan de Geesterduinweg

Het nieuwe Dag Hammarskjöldlaan-fietspad

Een mooi nieuw fietspad

Het fietspad ligt er goed bij en er wordt al druk gefietst. Het kruispunt met de Albert Schweitzerlaan is een plateau – attentie-verhogend, snelheid-remmend en benadrukkend dat het een gelijkwaardige kruising is. Dat is goed voor fietsers.

En de aansluiting op de Geesterduinweg?

Het kruispunt met de Geesterduinweg oogt nog wat rommelig.

In essentie is het goed, want een fietspad dat op een 30 km weg uitkomt, vormt bij voorkeur een gelijkwaardige kruising –rechts gaat voor.

Mits goed ingericht past het goed langs de Geesterduinweg. Bestuurders van auto’s en fietsen zijn echt niet zo achterlijk dat ze geen onderscheid kunnen maken tussen (1) de Nansenlaan –rechts gaat voor– (2) een in/uitrit van het parkeerplein –uitrijdend verkeer geen voorrang zou logisch zijn–, (3) de zebra’s –voetgangers gaan voor– en (4) het fietspad –rechts gaat voor–. Belangrijk is dat de kruispunten, uitritten en zebra’s goed zijn ingericht.

Natuurlijk, een duidelijk verkeersbord is zeer gewenst. “Let op”,  “Gevaarlijk kruispunt”,”kruisende fietsers”, rechts gaat voor”, etc. Want het blijft een lastige kruising, iets teveel gedomineerd door verkeer van de Geesterduinweg; dat was altijd al het geval. Maar met een bord los je dat niet op.

Waarom oogt het dan rommelig?

Verderop is het nieuwe fietspad. Merk op dat voorheen rechts ook voorrang had op dit kruispunt. Het bord lijkt overigens wel wat ver van het kruispunt te staan.

Wat valt op?

  1. Het rode asfalt van het fietspad sluit niet aan op het asfalt van de Geesterduinweg, het wordt onderbroken door een rood getegeld stuk fietspad op het kruispunt. Weggebruikers die we spraken interpreteren die constructie als een uitrit-constructie – onze conclusie: het is een schijnbare uitrit–constructie. Een punt van zorg.
  2. De onderbreking van de fietsstrook ver voor het kruispunt langs de Geesterduinweg geeft een rommelige aanblik. Dat lijkt nieuwigheid, we nemen aan dat dat gauw netjes op de kruising gaat aansluiten.
  3. Het profiel ligt er goed bij, de randen geven een goede markering, het paaltje heeft een duidelijke ribbel-markering; toch vragen we ons af, of de berm goed stevig is, vooral ter hoogte van het paaltje.
  4. Het (brom)fietsverkeersbord op de hoek van de Albert Schweitzerlaan staat te dicht op de hoek – (brom)fietsers hangen scheef in de bocht, daarbij moet de fietser op die paal letten.

Wat moet er gebeuren?

  • Maak van dit kruispunt een plateau, net als aan de andere kant van het fietspad, aan de Albert Schweitzerlaan. Dat accentueert de gelijkwaardigheid van het kruispunt en heeft een remmende werking op de snelheid van het autoverkeer.
  • Vervang de schijnbare uitrit-constructie, maar richt het net zo in als aan de Albert Schweitzerlaan kant van het fietspad.
  • Hou het zebrapad op de hoek (met voetpad Dag Hammarskjöldlaan) in stand –dat zorgt voor een remmende werking op de snelheid van het autoverkeer. Een zebra met witte strepen.

Naar ons idee is het zeer ongewenst om tot “fase 2” te wachten om dit kruispunt goed in te richten. Dat duurt te lang.

Kruisingsvlak Albert Schweitzerlaan met het (brom)fietspad naar de Geesterduinweg.

Overigens…

  • Liever hebben we geen paaltje. Fietsersbond Castricum is niet blij met het paaltje, maar we begrijpen het in dit geval wel. Maar ja, we zagen al een motor over het pad gaan. In plaats van een paaltje zou goede handhaving, eventueel met camera & nummerbord-herkenning onze voorkeur hebben….tja.

UPDATE 8 juni

8 juni zagen we iets nieuws op het fietspad: nieuwe paaltjes, goed neergezet, nieuwe rood-witte paaltjes, goede onderlinge afstand, goed gemarkeerd en ook goed verlicht.  Liever geen paaltjes, maar als het dan zo nodig moet, dan volgens de richtlijnen. Prima.

 

Maar is het afdoende?

Niet iedereen ziet die paaltjes als een probleem….

Toen we bovenstaande foto’s maakten reed een auto vanaf parkeerplaats Schweitzerlaan, via de Schweitzerlaan, over het voetpad naar de Geesterduinweg. Nog net gesnapt op de foto.

 

 

 

Categorieën

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *