Een korte reactie op de VCV voorstellen
De gemeentelijke verkeersplannen rond de Dorpsstraat kregen veel reacties. Onder andere van de Vereniging Castricum Veilig (VCV). Wij lazen hun persbericht (zie deze link) met enige tegenvoorstellen. Van verschillende kanten kregen we het verzoek om erop te reageren. Hierbij een korte reactie.
Het VCV geeft drie tegenvoorstellen.
- Introduceren van een nieuwe ontsluitingsweg aan de oostkant van Castricum.
Onze reactie: Dit levert per saldo meer onveiligheid op doordat er meer drukke routes dwarsdoor het dorp gaan. Waardoor er meer drukke kruisingen ontstaan. Dat levert onder andere extra onveiligheid op voor middelbare scholieren op weg naar school of huis. Bovendien zijn de wegen waarop in het dorp oostelijk wordt aangesloten ongeschikt als ontsluitingswegen. Bijvoorbeeld de Smeetslaan is wat dat betreft al eens onderzocht in het kader van de ZuidOostroute. Conclusie : niet doen. Andere opties (De Bloemen? Heemstederweg? Cieweg? Laan van Albert’s Hoeve?) lijken nog slechter.
2. Herwaarderen van de Dorpsstraat naar een GOW30.
Onze reactie: Alleen omdat het OM niet wil dat er handhaving komt (flitspalen) in de fietsstraat?
3. De Dorpsstraat inrichten als een GOW30, in plaats van een fietsstraat.
Onze reactie: Dat geeft prioriteit aan de auto, in plaats van voor de fiets. Daar wordt het onveiliger door. Bovendien past niet bij een provinciale doorfietsroute. Dus dat gaat echt niet gebeuren.
Al met al geen sterke voorstellen. Wij zien dat de VCV in hun verhaal nergens op komt voor de veiligheid van fietsers en voetgangers. Ook zien we geen voorstellen die het mogelijk maken om gezellig in het dorpscentrum te winkelen. Integendeel, het VCV kiest zo te zien voor een toekomst met een desolate Dorpsstraat met steeds drukker autoverkeer.
Voorts moppert de VCV over het omrijden met de auto met de gemeentelijke plannen. Ietsje omrijden met de auto hoeft toch geen probleem te zijn? Of neem vaker de fiets! Of als je echt met de auto op pad gaat, neem dan de route via de Zeeweg/N203, in plaats van via de Beverwijkerstraatweg.
Ook wijst de VCV erop dat wegen de met het toekomstige regime drukker autoverkeer krijgen. Dat zijn inderdaad aandachtspunten die de gemeente goed in de gaten moet blijven houden.
[update 6 maart] We lezen in het Noordhollands dagblad (4 maart) dat de gemeente de VCV plannen terzijde legt en niet gaat onderzoeken.
Als u meer details wil, of vragen heeft over onze inschatting van de VCV plannen, neem gerust contact met ons op.
7 feb 2025. Aanpassing tekst: Heemstederweg en Laan van Albert’s Hoeve toegevoegd aan de tekst (n.a.v. opmerkingen VCV). Hierbij een link naar de VCV website met hun visie.
Een lijst met artikelen
-
Geslaagde actie voor een fietspad bij station Castricum Geslaagde actie voor een fietspad bij station Castricum
Castricum – Fietsersbond Castricum voerde zaterdag 5 april een geslaagde actie op het Westerplein. We hebben nogmaals kunnen benadrukken dat…
Gepubliceerd op: -
Fietsersbond voert actie voor een veilig fietspad bij station Castricum Fietsersbond voert actie voor een veilig fietspad bij station Castricum
Kies voor veiligheid en bereikbaarheid! Castricum – Fietsers moeten veilig en gemakkelijk bij station Castricum kunnen komen en langs de…
Gepubliceerd op: -
Station als mobiliteitshub Station als mobiliteitshub
De gemeente wil de stationsomgeving verbeteren. De Fietsersbond denkt mee. De gemeente wil in samenwerking met provincie, inwoners en bezoekers…
Gepubliceerd op: